Bedrijven

Philips, DAF, Ahold, Shell, Werkspoor, de VOC. Allemaal enorme Nederlandse bedrijven met internationale allure, maar niet meer allemaal even succesvol. Waarom werden die bedrijven of bedrijfstakken zo groot? En waarom gingen enkele daarvan financieel te gronde?

Download hier de hele map met audiobestanden (zip file), of luister de afzonderlijke afleveringen hieronder.

Koninklijke Ten Cate

Koninklijke Ten Cate

Nederland is deels groot geworden door de enorme textielindustrie die het had. Inmiddels zijn er daar niet veel bedrijven meer van over. Toch is het nog geen uitgestorven tak van sport. Jef de Jager schreef een boek over een van de weinige textielbedrijven die wel nog altijd bestaan in Nederland.

DAF

DAF

DAF, het prominente vrachtwagenbedrijf van Nederland is nog steeds een groot bedrijf. Voorheen produceerden ze niet alleen vrachtauto's, maar ook nog personenwagens. Hoe kan het dat alleen de vrachtwagenproductie nu nog bestaat? Hans Staals, conservator van het DAF-museum te Eindhoven, vertelt.

Zeevisserij

Zeevisserij

In een waterland als Nederland kan het haast niet anders of de zeevisserij speelt er een grote rol. Wat voor conserveringsmiddelen had men vroeger? En wanneer werd het echt groot? Alexandra Poldervaart, conservator van het Visserij en Vlaardingsmuseum weet er alles van.

Werkspoor

Werkspoor

Werkspoor was jarenlang een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. Duizenden werknemers hebben decennia lang een karrenvracht aan machines geproduceerd, maar toch ging het op een bepaald moment bergafwaarts. Hoe is het bedrijf zo groot geworden en waarom is het uiteindelijk zo afgegleden? Wim Scharenburg vertelt.