pokemon go

Op straat, in parkjes en zelfs in je eigen voortuin, overal zie je aan hun telefoon gekluisterde mensen Pokémon vangen. Het spel is zo populair dat de beurswaarde van Nintendo verdubbelde. De wereld lijkt bezeten van Go, maar waarom? Wij gingen op zoek naar de wetenschap achter de massahysterie.

Wat is Pokémon Go?

In Pokémon Go vang, bevecht en train je virtuele wezens die Pokémon heten. Het spel maakt gebruikt van augmented reality: een techniek die live virtuele elementen over een beeld van de echte wereld plaatst. In Go loop je als speler over een soort aangepaste versie van Google Maps. Waar je bent in de echte wereld, bepaalt waar je bent in het spel.

Pokémon verschijnen op willekeurige plekken op de kaart. Als je dicht genoeg in de buurt bent, vang je de monsters in zogenaamde Pokéballs. In gyms daag je spelers van andere teams uit. De winnaar stalt er zijn digitale strijder, waar Pokecoins mee verdiend worden. Met deze valuta, die ook voor echt geld te koop is, ontsleutel je voorwerpen die helpen in de strijd om de grootste Pokécollectie.

Pokémon vangen

Dat Go massahysterie veroorzaakt is goed te zien wanneer er een zeldzame Pokémon verschijnt in een park in Washington. 

Waarom is Pokémon Go zo populair?

Hoewel de game pas een week uit is, staat de downloadteller al op meer dan vijftien miljoen. In die week verdubbelde de waarde van Nintendo, kreeg Go autisten naar buiten en zorgde het spel voor ongelukken, waaronder zelfs met fatale afloop. Hoe kan een spel in zo’n korte tijd zoveel teweeg brengen? We vroegen het aan gameonderzoeker Marries van de Hoef.

‘Moeilijke vraag’, begint Van de Hoef. ‘Om een goede analyse te maken moet je verder kijken dat alleen het spel. De psychologie van de speler en de maatschappelijke context zijn net zo belangrijk. Dat zijn grofweg de belangrijkste dingen waar we vanuit de wetenschap naar kijken als we over de aantrekkingskracht van videogames nadenken.’

´ Het is leuk genoeg en spreekt een breed publiek aan, maar er zijn betere spellen! ´

Aantrekkelijke spelelementen

‘Je bent als eerste geneigd om het succes aan de game zelf toe te schrijven’, vertelt de onderzoeker. ‘Welke elementen maken de game leuk? Bij Pokémon is dat bijvoorbeeld het verzamelaspect. Net zoals men vroeger postzegels spaarde. Maar dat is niet alles. Het spel is opgedeeld in korte taakjes die constant je beloningssysteem activeren. Dit maakt het verslavend.’

‘Go faciliteert in drie van de belangrijkste spelersbehoeften, die consistent in de wetenschappelijke literatuur terug komen: uitdaging, ontdekking en sociale interactie. Daarnaast is het spel laagdrempelig. Iedereen heeft een smartphone en het is niet moeilijk te leren. Toch zijn er spellen die het op alle bovenstaande vlakken beter doen. Als we het succes willen verklaren moeten we dus verder kijken.’

pokemon go

Samen monsters vangen

‘Vanuit de speler gezien is nostalgie een sterke factor. Veel mensen groeiden op met Pokémon. Nu kunnen ze de beestjes zelf in de echte wereld vangen. Ook maken we er zelf een socialer spel van. Je trekt er samen met je vrienden op uit om monsters te vangen. Daarnaast ontmoet je andere spelers waardoor er een gevoel van saamhorigheid ontstaat.’

Massa-aandacht in de media

‘Een belangrijke oorzaak van het succes is de massa-aandacht afgelopen halfjaar. De nostalgische waarde van het spel zorgde voor een grote groep enthousiastelingen, waardoor het overal in de media verscheen. Ook mensen die minder met pokemon hebben werden nieuwsgierig en we blijven kuddedieren. Als je vrienden het eenmaal hebben kun jij natuurlijk niet achterblijven.’

‘Samengevat zie ik twee hoofdredenen voor de grote populariteit', sluit Van de Hoef af. 'Het begon met sterke nostalgische gevoelens bij het vangen van Pokémon in de echte wereld. Combineer dit met het sneeuwbaleffect van de massa-aandacht en je hebt een verklaring. De game zelf faciliteert het succes. Het is leuk genoeg en spreekt een breed publiek aan, maar er zijn betere spellen!’