Er gaan miljoenen euro’s om in het conserveren van oude meesters. Maar hoe zit het met hedendaagse kunst, gemaakt van plastic, rubber, digitale media en fotografie? De Kennis van Nu onderzoekt welke technieken er bestaan om ook deze kunst voor de toekomst te behouden.

Digitaal kunstenaar Geert Mul weet niet of zijn werk over 5, 20 of 100 jaar nog te zien is, omdat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan. LIMA, een organisatie die digitale kunstwerken beheert voor Nederlandse musea, zorgt ervoor dat onder andere het werk van Geert Mul voorlopig behouden blijft. Elisabeth kijkt ter plekke hoe dat gaat.

Diederik kijkt bij de Rabo Kunstcollectie mee hoe de staat is van kunstwerken die gemaakt zijn van plastic. Honderd jaar geleden dacht men dat die tot in de eeuwigheid goed zouden blijven. Maar plastic blijkt wel degelijk te kunnen oplossen, uitdrogen en verbrokkelen. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed start daarom een groot project om te inventariseren van welke soort plastic hun kunstwerken gemaakt zijn.