Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

Vliegtuig

In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking naar schatting negen keer zo veel kilometers als nu. Daardoor is het onmogelijk om de klimaatdoelen van Parijs te halen, blijkt uit nieuw onderzoek.

Als de we doelstellingen van Parijs willen halen, moet de luchtvaart stoppen met groeien of de groei sterk verminderen. Dat schrijft Paul Peeters, promovendus aan de TU Delft, in zijn proefschrift. “De luchtvaart valt buiten het klimaatakkoord, maar als ze doorgaan met groeien, maakt de sector de klimaatdoelen onhaalbaar”, vertelt Peeters.

Weinig vertrouwen

Omdat de luchtvaart buiten het klimaatakkoord valt, moet de sector zélf zorgen voor verduurzaming. En daar heeft Peeters weinig vertrouwen in: “De sector heeft belang bij groei. Dat gaan ze niet zomaar stoppen.” Uit zijn onderzoek blijkt dat andere zeer strenge maatregelen te weinig effect hebben, denk aan 200 procent vliegbelasting, koolstofbelasting, het subsidiëren van duurzame biobrandstoffen en investeringen in hogesnelheidstreinen.

CO2 en Parijse doelstellingen: hoe zit dat precies?

CO2, of koolstofdioxide, is van nature in de atmosfeer aanwezig. De laatste 150 jaar is de hoeveelheid CO2 echter extreem toegenomen. Dat komt vooral door de verbranding van fossiele brandstoffen als kolen, olie en gas. Doordat de hoeveelheid CO2 zo is toegenomen, verandert het klimaat op aarde. Om dat tegen te gaan, treedt in 2020 het nieuwe klimaatakkoord in werking. Daaraan doen 195 landen mee. Eén van de belangrijkste punten op het akkoord is dat de gemiddelde wereldwijde temperatuurstijging onder de 2°C moet blijven.

Verantwoordelijkheid nemen

Peeters denkt dat de verantwoordelijkheid voor CO2-uitstoot van vliegtuigen niet bij de luchtvaartsector, maar bij landen moet komen te liggen. “Ze moeten dan puzzelen om de CO2 uitstoot binnen de perken te houden. Óf door minder te vliegen, óf door op andere vlakken zuiniger te zijn”, vertelt Peeters. Hij maakte een model om te berekenen hoe de luchtvaart zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Negen keer zo veel

Daarvoor moest hij met veel factoren rekening houden: “Als er meer welvaart is, gaan mensen meer vliegen. Als er meer economische gelijkheid is, vliegt een groter deel van de bevolking. Ook de groei van de wereldbevolking en trends in het vervoer heb ik meegenomen.” Uiteindelijk berekende het model dat de wereldbevolking negen keer zoveel kilometers gaat vliegen in 2100. En dat is, volgens Peeters, veel te veel.