Koffie

Wil je nog een kopje koffie? Je antwoord op deze vraag wordt voor een deel bepaald door je DNA.

Een team onder leiding van Marilyn Cornelis heeft twee genen gevonden die je koffieverslaving beïnvloeden. Hun ontdekkingen worden deze week in PLoS Genetics gepubliceerd.

Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan naar het verband tussen levensstijl en genen, waarbij veel mensen zowel een enquête invulden als een DNA-test lieten doen. Om het verband tussen koffie en genen te bekijken, hebben de wetenschappers nu een aantal van deze onderzoeken samengevoegd. Hierdoor is van 47.000 mensen het koffiedrinkgedrag onderzocht.

Dankzij het gedetailleerde genenonderzoek dat de wetenschappers konden gebruiken, hebben ze nu ook uitgevogeld welke genen belangrijk zijn voor het cafeïnegebruik. Er zijn twee genen gevonden die de gevoeligheid voor cafeïne beïnvloeden . Het eerste gen is verantwoordelijk voor het afbreken van cafeine. Het tweede gen regelt weer hoe actief het afbreekgen is. Aangezien allebei de genen zich al met cafeine bezighielden, is het volgens Cornelis ook begrijpelijk dat ze invloed hebben op de cafeinegevoeligheid.

Uit eerder onderzoek met tweelingen is gebleken dat tussen de 43 en 58 procent van het cafeïnegebruik genetisch bepaald is. Omdat het verschil in koffiegebruik bij de mensen met verschillende genen in dit onderzoek veel lager lag, moet er genetisch meer aan de hand zijn. De twee genen die nu gevonden zijn, zijn dus niet de enige die het koffiegebruik verklaren. Toch is de ontdekking nuttig, omdat we nu meer kunnen zeggen over hoe en waarom we op cafeïne reageren. 'Daarmee kunnen gezondheidsrisico's (en voordelen) van koffie beter ingeschat worden,' zoals de onderzoekers in het artikel laten weten.