Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu / Focus en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
Gewichtheffen

Dat je sterke spieren krijgt van gewichtheffen, en afvalt van hardlopen en wielrennen, dat wisten we al. Maar wat voor effect heeft sporten precies op je brein? Dat hangt er maar net van af welke sport je beoefent. 

Dat sporten een positief effect op je brein heeft, dat weten we al zo’n 15 jaar. Toen ontdekten wetenschappers dat muizen die veel een tredmolen liepen, meer hersencellen kregen in hun hippocampus, een hersengebied dat een belangrijke rol speelt bij het geheugen. Sindsdien is er enorm veel onderzoek gedaan naar het effect van specifieke sporten op het brein, en het wordt steeds duidelijker dat specifieke activiteiten hun eigen, specifieke effect hebben.

NTR Academie

NTR Academie: tien manieren om je brein te verbeteren. Uiteen gezet door deskundigen uit verschillende wetenschapsdisciplines. Van geheugenonderzoeker tot klinisch neuromusicoloog: zij vertellen je wat te doen om je hersens optimaal te laten functioneren. 

Canadese onderzoekers hebben bijvoorbeeld gekeken naar het effect van lopen en krachttraining op het geheugen van mensen met vroege verschijnselen van dementie. Ze lieten deze mensen een half jaar lang twee keer per week lopen, of twee keer per week gewichtheffen. Na dat half jaar lieten beide groepen een duidelijke verbetering zien ten aanzien van de controlegroep. Maar er was ook een duidelijk verschil: de gewichtsheffers konden beter associëren – bijvoorbeeld een naam aan een gezicht koppelen. Uit ander onderzoek blijkt dat krachttraining mensen beter maakt in redeneren, multitasking en het oplossen van problemen. De lopers daarentegen hadden een beter verbaal geheugen gekregen – ze konden het woord dat op het puntje van hun tong lag, vaker reproduceren.

Is een combinatie van krachttraining en duursporten dan niet nog beter? Precies dat hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) eerder dit jaar uitgezocht, en dat blijkt inderdaad zo te zijn. Mensen die zowel kracht als uithoudingsvermogen trainen, scoren beter op allerlei geheugentestjes.

Spelen als een kind
Voor het verbeteren van het kortetermijngeheugen lijkt een paar uurtjes bewegen zoals kinderen dat doen – klimmen, over een boomstam kruipen, op blote voeten lopen – al een duidelijk effect te hebben. Spelen als een kind maakt het dus makkelijker om informatie in je hoofd te houden en tegelijkertijd te gebruiken, zodat je makkelijker kunt bepalen wat belangrijk is, en wat irrelevant.

Ja, ze hebben ook onderzocht wat het effect is van interval-training. En het bleek dat mensen het dan makkelijker vonden om hun impulsen te onderdrukken. Ze konden dan makkelijker weerstand te bieden aan de aandrang om te eten. Hou je niet van zulke intensieve training, maar wil je toch je impulsen onderdrukken? Maak dan gebruik van de temperatuur. Training in de hitte onderdrukt je eetlust, sporten in de kou maakt juist hongerig.

Uit ander onderzoek blijkt weer dat mensen na het beoefenen van yoga minder last hebben van angsten. En niet alleen dat: hun amygdala – het hersengebied dat een belangrijke rol speelt bij angst – was na een regime van yoga ook daadwerkelijk kleiner geworden.

Vanzelfsprekend is het niet zo dat je van lopen of krachttraining je geheugen opeens perfect wordt, of dat je met intervaltraining ineens van je verslavingen af bent. Een studie of discussies met mensen die intellectueel je meerdere zijn zullen ongetwijfeld een veel diepgaander effect hebben op je brein. Maar het is wel zo dat fysieke inspanningen een meetbaar effect hebben. En verschillende soorten inspanning hebben ook een eigen, specifiek effect.

Luister ook naar de uitleg van Bouwe van Straten bij De Ochtend:

Wat doet sporten met ons brein?

Wat doet sporten met ons brein?