Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

ISS Internationaal Ruimtestation VR Oculus

De tijd dat de Oculus, Google Cardboard en andere Virtual Reality-brillen op de markt kwamen ligt al een aantal jaar achter ons. Wordt het dan niet eens tijd om de brillen in ons onderwijs te gebruiken? "Prima, maar denk goed na voor je ze als school aankoopt", zegt een expert.

Momenteel is er geen enkele Nederlandse school die systematisch Virtual Reality in de klas gebruik maakt. Dat ligt waarschijnlijk niet zo zeer aan de technologie of aan de software die momenteel op de markt is. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om leerlingen mee te nemen naar de gloriedagen van het Oude Athene. Kijk maar naar deze app die het VR-leerplatform Unimersiv ontwikkelde.

Bezoek de Acropolis van het oude Athene (copyright Unimersiv)

Volgens promovendus Robin De Lange (Universiteit Leiden) ligt het grote probleem bij de gebrekkige kennis bij zowel onderzoekers als leerkrachten over hoe ze de technologie op de juiste manier in de klas kunnen integreren. “VR zou leerlingen immers moeten helpen om de leerstof beter te begrijpen en te kennen”, zegt De Lange. “Experimenteren mag, maar het mag niet zo maar een soort leuke gimmick zijn tijdens de les. En kwantitatieve onderzoeken over leerprestaties en het gebruik van VR zijn er momenteel nog zeer weinig.”

Toch kent De Lange leerkrachten die de brillen al succesvol gebruiken. “Bijvoorbeeld bij het vak aardrijkskunde worden de verschillen in aardlagen in kaart gebracht. Of leerlingen in het MBO-onderwijs kunnen dankzij een app kennis maken met verschillende auto-technieken.” 

Maximaal tien intense minuten

De Lange doet al vier jaar deeltijds onderzoek naar de manieren hoe Virtual Reality voor educatieve doeleinden kan worden gebruikt. Tegelijkertijd startte hij vorig jaar een eigen opleidingsinstituut, het Virtual Reality Learning Lab, dat scholen en bedrijven over VR-gebruik adviseert.  

Volgens De Lange zal VR altijd een toevoeging blijven op de manier van lesgeven in plaats van een grote ommekeer: “De VR-ervaring kan een goede context geven voor de lesstof, maar dan moeten leerkrachten wel actief naar die link met de les zoeken.”

Ook waarschuwt de onderzoeker voor het langdurige gebruik ervan in de les. “De bril dragen geeft een erg intense beleving. De betrokkenheid van de leerlingen zal daarom hoger zijn dan wanneer je een videofilmpje afspeelt. Maar door de intensiteit kun je de VR beter niet langer dan vijf à tien minuten gebruiken. Dat de huidige graphics sommige gebruikers  ook snel duizelig maken is een extra reden waarom je het gebruik ervan kort moet houden.”

Games als lesmateriaal

Tenzij elke leerling of student een geschikte eigen smartphone heeft, zal de school bovendien een eigen collectie VR-brillen moeten aanschaffen. Ook al kunnen klassen de brillen onderling uitwisselen, budgettair kan het voor scholen nog een moeilijke zaak blijven. 

Gelukkig worden de brillen steeds goedkoper. Bovendien kunnen leerkrachten nu al kiezen uit een ruim assortiment aan VR-apps. Zelfs apps die niet speciaal gemaakt zijn voor het onderwijs, vormen soms prima lesmateriaal. Neem bijvoorbeeld Mission ISS. Deze gratis (voor een Emmy genomineerde!) app voor de Oculus is gemaakt in samenwerking met de NASA, ESA en de Canadese ruimtevaartorganisatie. Ze geeft jong en oud een betere kijk in hoe anders het leven is in het Internationaal Ruimtestation. Gezien de reactie van de volgende gebruiker lijkt het een ervaring om nooit te vergeten. “Baby girl!”

Neem een virtueel kijkje in het Internationaal Ruimtestation (copyright Magnopus)

Nog een vijftal andere leuke VR-apps:

Google Expeditions (Niveau: alle leeftijden)

Van de Chinese muur tot het Groot Barrièrerif. Google neemt je mee naar tal van fascinerende plaatsen op onze aarde.

Medical Procedure - Arch Virtual (Niveau: middelbare school)

Voer zelf een operatie uit!

 

Public Speaking – Virtual Speech (Niveau: alle leeftijden)

Om je plankenkoorts bij een presentatie of jobinterview te overwinnen.

Labster Virtual Lab CSI Simulation (Niveau: middelbare school)

Labster ontwikkelt apps die scholieren kennis laat maken met biologie, chemie of geneeskunde. In onderstaande video leren leerlingen wat een polymerase-kettingreactie is aan de hand van een moordmysterie dat ze zelf moeten oplossen.

Eyesim – Eon Reality (Niveau: universiteit)

De anatomie, de bloedcirculatie, de aandoeningen. Door met Eyesim te oefenen is er maar weinig dat studenten oogheelkunde niet over het oog te weten komen. Virtuele oogtest inbegrepen!