Het timen van je bakje koffie

De wetenschappers gaven vijf gezonde volwassenen 49 dagen lang een cafeïnepil met een dosis die gelijk stond aan twee kopjes espresso. Deze pil kregen zij drie uur voordat zij gingen slapen en vervolgens bestudeerden de onderzoekers wat deze concentratie cafeïne met de biologische klok deed. Zij vergeleken het effect met het effect dat fel licht heeft op ons ritme. Zo is ook daarvan bekend dat het onze slaap kan verstoren. Duidelijk werd dat cafeïne ongeveer de helft zoveel effect had. Hoewel fel licht ons bioritme dus erger verstoort, kan ook koffie onze klok flink van slag brengen.

Er is ook gekeken naar het effect van cafeïne op celniveau. Zo onderzochten het wetenschapsteam hoe menselijke cellen reageerden die dagelijks chronisch werden blootgesteld aan de stof. Ze achterhaalden dat cafeïne ervoor zorgt dat het slaap-promotende hormoon adenosine moeilijker opbouwt in onze cellen. Hierdoor wordt er minder snel een signaal gestuurd naar ons lichaam dat we moe zijn en willen gaan slapen.

De onderzoekers stellen dat timing heel belangrijk is bij het drinken van een kop koffie. Zo kan het drinken van een bakkie pleur laat op de avond ervoor zorgen dat je slaapproblemen krijgt. Daartegenover stellen zij dat koffie juist wel weer handig is om bijvoorbeeld een jetlag tegen te gaan.

Burke et al. (2015). ‘Effects of cafeine on the human circadian clock in vivo and in vitro’.  In: Science.