Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
navigatie navigatiesysteem de weg vinden

Met een navigatiesysteem vind je veel eenvoudiger je weg door de smalle straatjes van een onbekende stad. Toch heeft deze technologische vooruitgang niet alleen voordelen. Onderzoek van de University of London onthulde dat bij het volgen van een navigatiesysteem, breinactiviteit voor het visualiseren van verschillende routes ontbreekt.

Een wintersportbus die 1.200km omrijdt of een Belgische vrouw die per ongeluk via Zagreb naar Brussel reist. Dit zijn allebei voorbeelden van mensen die zich door het gebruik van navigatiesystemen niet bewust zijn van welke route zij precies rijden.

Onderzoekers publiceerden deze week in Nature Communications neurowetenschappelijk bewijs dat wanneer we ons navigatiesysteem aanzetten, er geen verhoogde breinactiviteit meer te zien is in hersendelen die belangrijk zijn voor navigatie. De Britse wetenschappers analyseerden de hersenactiviteit van 24 proefpersonen terwijl zij door een computersimulatie van Londen navigeerden. Soms moesten de deelnemers zelf hun route bepalen en andere keren volgden zij navigatie-instructies.

Meer activatie bij meer mogelijke routes

Als de proefpersonen zelf door de straatjes van Londen van A naar B moest komen, activeerden de prefrontale cortex en de hippocampus op het moment dat de deelnemers een nieuwe straat ingingen. Wanneer het aantal mogelijke routes toenam, dan werden beide gebieden actiever. Het eerstgenoemde hersengebied bevindt zich aan de voorkant van het brein en speelt een belangrijke rol bij planning en het maken van keuzes. De hippocampus, een gebied in het midden van de hersenen, is belangrijk voor het uitstippelen van je route. Het is dus niet zo gek dat dat er meer activiteit is in deze hersengebieden als je kan kiezen tussen meerdere routes.

‘Ons brein zet zijn interesse in de straten om ons heen uit’

Bij het volgen van de navigatie-instructies was er geen verhoogde activiteit te zien in beide hersendelen. Hieruit blijkt dat bestuurders die hun navigatie aan hebben staan niet bezig zijn met de route en zo waarschijnlijk maar heel beperkt het straatnetwerk van de stad leren kennen. Dr. Hugo Spiers, hoofdonderzoeker van dit project: ‘Als wij technologie hebben die vertelt waar wij heen moeten gaan, reageren deze breingebieden simpelweg niet op het straatnetwerk. In zekere zin zet ons brein zijn interesse in de straten om ons heen uit.’

Amir-Homayoun Javadi et al. Hippocampal and prefrontal processing of network topology to simulate the future. Nature Communications, 21 maart 2017.