aandacht attention

De hoofdletters, de uitroeptekens, de prachtige woorden. Wij van De Kennis Van Nu Podcast weten zeker dat je omwille van deze titel gemakkelijker op dit item hebt geklikt. Jij noemt dat misschien sensatie een wetenschapssite onwaardig. Wij van de wetenschap noemen het liever het pop-out-effect. Net zoals je op een saaie receptie iemand in een smurfenpak sneller ziet staan, schakelen wij op deze manier de rest van de journalistieke concurrentie lekker uit.

We hebben het geleerd van de jonge universitair hoofddocent experimentele psychologie Stefan van der Stigchel (Universiteit Utrecht). In zijn onlangs verschenen boek ‘Zo werkt aandacht’ laat hij ons zien op welke manier we invloeden uit onze omgeving verwerken en welke fouten we daarbij maken. 

Want laten we wel wezen: Auto-ongelukken in het verkeer, betwistingen bij het voetbal, goochelaars die ons telkens weer te slim af zijn, vervelende reclame op ons netvlies, en zelfs spanningen in onze relatie. Het zijn allemaal zaken die gemakkelijk een gevolg kunnen zijn van een te beperkte aandacht.

Helaas hebben we slecht nieuws voor u. Volgens de wetenschap is er niet veel dat we hier aan kunnen doen. Gelukkig laat Van Stigchel ons zien hoe we in ons dagelijkse leven met deze tekortkomingen kunnen omgaan. En last but not least licht filosofisch goochelaar Tilman Andris een tipje van de sluier op - hij vertelt hoe hij mensen op het verkeerde been zet.

Presentatie: Karin van den Boogaert.

Podcast - Zo werkt aandacht

Podcast - Zo werkt aandacht

Universitair hoofddocent experimentele psychologie Stefan van der Stigchel (Universiteit Utrecht) bracht recentelijk een boek uit met de titel ‘Zo werkt aandacht’. Daarin laat hij aan de hand van sprekende alledaagse voorbeeldjes zien op welke manieren mensen hun aandacht besteden en waar het soms mis gaat.

Komen aan bod: buitenspel in het voetbal, auto-ongelukken in het verkeer, de 'magie' achter het goochelen (met filosofisch goochelaar Tilman Andris) en typische (heikele) situaties in de liefde. Niet alleen een must-hear voor aandachtstrekkers, maar ook voor diegenen die er soms met hun hoofd niet bij zijn. Lees: iedereen dus, want altijd aandachtig zijn kan niemand!