Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

De Universiteit Eindhoven heeft een van de langste grondwindtunnels van de wereld gepresenteerd. In de tunnel kunnen voor het eerst 6 wielrenners achter elkaar bemeten worden.

Zes wielrenners van de Nederlandse formatie LottoNL-Jumbo rijden als treintje onbedreigd in de kopgroep. De wind snerpt in hun gezicht, maar het decor is ongebruikelijk. Ze worden niet omgeven door Alpentoppen of Noord-Franse korenvelden, maar fietsen in een lawaaiige windtunnel vol meetapparatuur. Met dit soort metingen kan de equipe keuzes voor materiaal en rijvolgorde optimaliseren om net die paar seconden tijdwinst te pakken, die het verschil maken tussen ritzege en roemloze vierde plek.

Ongekend succesvol

Vorige zomer reed LottoNL-Jumbo een ongekend succesvolle Tour de France met twee ritzeges. De Sloveense tijdritspecialist Primož Roglič pakte een bergetappe en het Nederlandse sprinttalent Dylan Groenewegen trok op de slotdag op de Champs Élyssées aan het langste eind. Maar Jumbo wil meer en heeft daarvoor de ogen op de wetenschap gericht.

Supernauwkeurig

Dankzij de lange grondwindtunnel kunnen we eindelijk variëren met talrijke verschillende rennervolgordes en tussenafstanden, glundert professor Bert Blocken van de Universiteit Eindhoven in zijn laboratorium. Dat soort details lijken banaal, maar het verschil in energieverbruik kan veel groter zijn dan je intuïtief zou denken, legt hij uit. Het testgedeelte van deze tunnel is 27 meter lang, zodat er theoretisch 14 renners in passen. Dankzij geavanceerde meetinstumenten kan Blocken zelfs met grote nauwkeurigheid de kracht op een paperclip meten.

Geen vliegtuig, maar fietser

De meeste windtunnels zijn gemaakt om ruimte- en luchtvaartsituaties na te bootsen: aeronautische tunnels. Windtunnels die de situatie op het aardoppervlak imiteren zijn zeldzamer, maar niet minder nuttig. Hoe belangrijk wielrennen ook is, het cyclisme was niet de hoofdreden om de tunnel te bouwen.

Praktisch en fundamenteel

“Hier testen we wind rond gebouwen, rond schepen, en windturbines. Daarbij ontstaan specifieke stromingen, met hun eigen turbulentie,” zegt Blocken. Dat kan van groot belang zijn bij bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen. Maar ook voor fundamenteel onderzoek is de tunnel belangrijk.

Meer dan drie jaar werk

De bouw van de windtunnel heeft Blocken en zijn collega’s meer dan drie jaar werk gekost. Nu hoeft het team voor allerlei onderzoeksprojecten niet meer naar het buitenland. Of de windtunnel op tijd af was om LottoNL-Jumbo komende zomer al de vruchten te laten plukken van de nieuwe onderzoeksfaciliteiten? Dat zullen we pas weten zodra het tourpeloton op 7 juli vertrekt van het eiland Noirmoutier, ter hoogte van Nantes.