File verkeersdrukte

Minder files en rustigere wegen door mensen verplicht te laten carpoolen. Het werkt echt, blijkt uit een proef in de megastad Jakarta.

In 2015 kreeg deze Indonesische megastad de titel ‘stad met de meeste verkeersopstoppingen ter wereld’. Die dubieuze eer zette de regering ertoe aan om drastische stappen te zetten om wat aan de verkeerschaos te doen. Zo werd het bijvoorbeeld tijdelijk verplicht om, op de drukste hoofdwegen, minstens drie passagiers in één auto te vervoeren tijdens de spits. Bij minder passagiers riskeerde je een boete. Na een maand besloot de regering de maatregel echter alweer af te schaffen.

Bijna 90 procent langere reistijd

Dit bracht onderzoekers van Harvard en MIT op het idee om de invloed van verplicht carpoolen te onderzoeken. Hoewel de inwoners van Jakarta het gevoel hadden dat het 3-in-1 beleid helemaal geen effect had, bleek opheffing van die regel wel degelijk tot veel meer verkeersdrukte te leiden. In de ochtendspits steeg de reistijd met 46 procent en in de avondspits deden de reizigers er zelfs 87 procent langer over.

Met behulp van Google Maps bestudeerden de onderzoekers de verkeersdrukte op de wegen waar de regel van toepassing was, maar ook op andere wegen in de omgeving. Verrassend genoeg steeg de verkeersdrukte ook op die wegen waar het beleid helemaal niet voor gold. Dit suggereert dat de bestuurders in Jakarta niet gewoon andere routes kozen door de 3-in-1 beperking, maar dat er daadwerkelijk minder auto’s op de weg waren.  

Op carpooldate

Ook in Nederland is de drukte op de wegen een groot probleem. Tegenwoordig is 225 kilometer file heel normaal in de spits. Carpoolen verplichten gaat bij ons nog een stapje te ver, maar er bestaan wel verschillende apps om samen reizen te promoten. Toch zien Nederlanders carpoolen nog niet echt zitten.

Uit recent onderzoek blijkt dat deze apps succesvoller zijn wanneer ze naast locatie en tijdsschema óók mensen op persoonlijkheid matchen. Onderzoekers analyseerden Twitterprofielen van potentiele carpoolers om ze daarna aan elkaar te koppelen aan de hand van hun persoonlijke interesses. En wat bleek: de deelnemers vonden hierdoor het carpoolen een stuk aangenamer. En dit motiveerde hen weer om vaker bij anderen in een auto te gaan zitten. Een win-win situatie dus!